منتدى اللغة الإنجليزية

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى يهتم بخفايا وطرائف وأسرار اللغة الإنجليزية


2 مشترك

    شرح للمطلحات الشعرية وامثلة عليها

    مصطفى منصور
    مصطفى منصور
    Admin


    المساهمات : 136
    تاريخ التسجيل : 25/12/2009
    الموقع : فارسكور - دمياط - مصر ( مدرسة فارسكور الاعدادية للبنين )

    شرح للمطلحات الشعرية وامثلة عليها Empty شرح للمطلحات الشعرية وامثلة عليها

    مُساهمة  مصطفى منصور الأربعاء يناير 06, 2010 7:44 pm


    1- SIMILE التشبيه

    A simile is the simplest figure of speech. It is an explicit comparison between two dissimilar parties to make them similar in one or more aspect by the use of an instrument (e.g. like, as, compare, liken; etc.)

    Any simile should have four components:
    tenor -1 مشبة
    2- vehicle مشبة بة
    3- instrument اداة الشبه
    4- ground وجة الشبة

    ُ EX:
    For the world, which seems to lie
    Before us like a land of dreams . . ,

    Arnold's simile can be analyzed as follows:
    The tenor: the world
    The vehicle: a land of dreams
    The instrument: like
    The ground or the aspects of similarity: happiness, peace of mind, and joy.
    فى هذا المثال شبة الشاعر العالم بارض الاحلام فيكون وجة الشبه هو الفرح وصفاء الزهن والمشبة هو العالم المشبة بة هو ارض الاحلام والاداة هى مثل

    Practice:
    Try to analyze the simile in the following line as I've already done above(answer in your post):
    O, My love's like a red, red Rose.


    - ****PHOR
    There are different types of ****phors let us study the first one (implied or suggested ****por)

    The simplest definition of a ****phor refers to it as an implicit * comparison between two parties between two dissimilar parties to make them similar in one aspect or more without any use of instrument. The use of the "rose" in Burn's simile, "O, My love's like a red, red Rose," is different from its use in the following lines:

    She was our queen, our rose, our star,
    And then she danced- O heaven, her dancing !

    In the above lines, the poet likens the lady concerned ( Queen Elizabeth I) to a "rose", and a "star" without using an instrument.

    يبقى خد بالك الفرق بين التشبية والاستعارة اية ؟؟؟؟
    بسيط جدا ان الاستعارة هى التشبية لكن خذفت منها اداة الشبه
    يعنى فى المثال اللى بيوصف فية الشاعر الملكة بالوردة والملكة مستخدمش اداة تشبية زى (Like, as; etc.) وهو دة الفرق
    يعنى لو جينا حللنا المثال هنلاقى ان الاستعارة تتكون من ثلاث اركان:

    tenor is the lady described
    vehicle 1- the rose 2-the star
    groung:
    1- beauty of colour, tenderness*, and nice smell
    2- brightness, majesty, and elevation.

    ناخد بالنا يا جماعة الاستعارة اللى هى ****phor لها 3 انواع اللى هى :
    1- suggested
    2- mixed
    3- compound

    احنا شرحنا الاولى وهى الضمنية صح ؟؟؟؟؟؟؟؟
    الضمنية دى لها شكلين تانيين هذكرهم ونكتفى بكدة دلوقتى بالنسبة للاستعارة وننتقل على حاجة تانية لحد ما نفهم الاستعارة كويس ونقارنها بباقى المفاهيم نبقى تدخل فى انواعها لانها ممكن تلخبط المبتدئين اتفقنا؟؟؟
    يلا نبتدى:

    We said before that the difference between the SIMILE and the ****PHOR is their formation; the SIMILE consists of the tenor, the vehicle, instrument, and the ground. While the ****PHOR have the same formation or components without the instrument.



    There are two other forms of the ****PHOR:

    1- The first is the one in which an attribute or quality of the vehicle is transferred to the tenor without being related. This is clear in the following line:

    She was our queen, our rose, our star,
    And then she danced- O heaven, her dancing!



    Here the first ****PHOR that we explained before is in the first line in which the poet likens his queen to a rose and a star, so his queen equals to the rose and the star. In the second line he says that this rose or star dances.A queen may dance, but neither a rose nor a star dances; and the de******ion of the movement and the star as dancing is ****phorical.

    يبقى تانى شكل من الاستعارة هو ان صفة من المشبة بة تنقل الى المشبة بطريقة غير مياشرة. يعنى المفروض ان الشاعر وصف الملكة بالزهرة والنجمة .... يبقى الملكة = الزهرة = النجمة. فوصف فى البيت اللى يعدها ان هذة الزهرة رقصت يبقى دة النوع التانى من الاستعارة لان الزهرة لا يمكن ان ترقص



    The third form of the ****PHOR is the one in which the poet concretizes the abstract.

    EX:
    Love with youth flies swift away.

    Here the abstract noun "love" is made concrete "a bird that flies".

    الشكل الثالث ان الشاعر يجعل من الشئ المعنوى كالحب مثلا شئ مادى محسوس كالطير.



    يبقى كدة احنا خلصنا او نوع من الاستعارة اللى ليها ثلاثة اشكال:
    1- اللى تختلف عن التشبية فى ان الاداة محذوفة
    2- ان صفة من المشبة بة تنقل الى المشبة
    3- بان الشاعر يجعل الشئ المعنوى مادى


    فهمنا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ طيب نعرف ازاى لما نحل التمرين ....... يلا بينا؟؟



    Tell me what form of ****phor in the following lines:

    1- I hope my to see my pilot face to face
    When I have crossed the the bar

    2- He lash'd with vice, but spar'd the name.
    SEE YOU LATER MY FRIENDS

    ناخد بالنا يا جماعة الاستعارة اللى هى ****phor لها 3 انواع اللى هى :
    1- suggested
    2- mixed
    3- compound


    احنا شرحنا الاولى وهى الضمنية صح ؟؟؟؟؟؟؟؟
    الضمنية دى لها شكلين تانيين هذكرهم ونكتفى بكدة دلوقتى بالنسبة للاستعارة وننتقل على حاجة تانية لحد ما نفهم الاستعارة كويس ونقارنها بباقى المفاهيم نبقى تدخل فى انواعها لانها ممكن تلخبط المبتدئين اتفقنا؟؟؟
    يلا نبتدى:


    We said before that the difference between the SIMILE and the ****PHOR is their formation; the SIMILE consists of the tenor, the vehicle, instrument, and the ground. While the ****PHOR have the same formation or components without the instrument.



    There are two other forms of the ****PHOR:

    1- The first is the one in which an attribute or quality of the vehicle is transferred to the tenor without being related. This is clear in the following line:

    She was our queen, our rose, our star,
    And then she danced- O heaven, her dancing!



    Here the first ****PHOR that we explained before is in the first line in which the poet likens his queen to a rose and a star, so his queen equals to the rose and the star. In the second line he says that this rose or star dances.A queen may dance, but neither a rose nor a star dances; and the de******ion of the movement and the star as dancing is ****phorical.

    يبقى تانى شكل من الاستعارة هو ان صفة من المشبة بة تنقل الى المشبة بطريقة غير مياشرة. يعنى المفروض ان الشاعر وصف الملكة بالزهرة والنجمة .... يبقى الملكة = الزهرة = النجمة. فوصف فى البيت اللى يعدها ان هذة الزهرة رقصت يبقى دة النوع التانى من الاستعارة لان الزهرة لا يمكن ان ترقص




    The third form of the ****PHOR is the one in which the poet concretizes the abstract.

    EX:
    Love with youth flies swift away.

    Here the abstract noun "love" is made concrete "a bird that flies".

    الشكل الثالث ان الشاعر يجعل من الشئ المعنوى كالحب مثلا شئ مادى محسوس كالطير.



    يبقى كدة احنا خلصنا او نوع من الاستعارة اللى ليها ثلاثة اشكال:
    1- اللى تختلف عن التشبية فى ان الاداة محذوفة
    2- ان صفة من المشبة بة تنقل الى المشبة
    3- بان الشاعر يجعل الشئ المعنوى مادى


    فهمنا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ طيب نعرف ازاى لما نحل التمرين ....... يلا بينا؟؟



    Tell me what form of ****phor in the following lines:


    1- I hope my to see my pilot face to face
    When I have crossed the the bar

    2- He lash'd with vice, but spar'd the name.

    SEE YOU LATER MY FRIENDS
    بعد ما شرحنا التشبية والاستعارة ندخل بقى على التشخيص



    3- PERSONIFICATION

    Personification is a ****phorical device used by poets when they :
    1- humanize objects
    2- or when they attribute human qualities to nonhuman objects or abstract ideas*

    In other words it is a type of ****phor in which the vehicle is confined* to a human being. When Robert Herrick says to the daffodils*:

    And having prayed together, we
    Will go with you along,

    We realize that he is using the word "prayed" in a ****phorical sense. People pray, but the daffodils do not; and so they are personified in order to convince* the reader of the flower's delicacy*.

    هنا الشاعر جعل من النرجس البرى انسان يصلى ليقنع القارئ بجمال ورقة النرجس .... فهو تشخيص لانة اعطى النبات صفة من صفات الانسان او عمل من اعمالة وهى الصلاة




    Let us look analyze the following example:

    Let not ambition* mock* their useful toil,

    In this line the poet personifies both ambition by comparing it to someone who mocks ....mocks what????

    there is another personification ???? can you tell me what is it???

    هنا الشــاعر جعل من الفكرة المعنوية وهى الطموح انسان يخدع ويمكر .... يخدع او يسخر من من ؟؟... جاوب فى مشاركتك؟؟؟






    Also the use of the third person pronouns (he, she, him, his, her) to refer to nonhuman objects is another device of making personification. Spenser personifies Phoebus* in "Eliza*":

    I saw Phoebus thrust out his golden head;
    Upon her to gaze:


    هنا
    استخدام الشاعر للضمير تشخيص لانة اعتبر الة الجمال انسان
    يوجد فى البيت الثانى ايضا تشخيص هل تستطع ان توضحة وتحللة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟





    يبقى التشخيص هو ايــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟:

    1-
    اعطاء الشاعر للافكار المعنوية صفة من صفات الانسان
    2-
    اعطاء الاشياء المادية (الجماد) صفة من صفات الانسان
    3-
    او استخدام ضمائر الغائب

    --------------------------------
    Glossary:

    confined
    ;خصص
    abstract ideas;افكار معنوية
    dafodils;النرجس البرى
    convince;يقنع
    delicacy;رقة
    ambition;طموح
    mock;يسخر من
    Eliza;اسم قصيدة
    Phoebus;الة الشعر والجمال
    احنا اتكلمنا عن التشبية والاستعارة والتشخيص ودلوقتى هنتكلم عن المناجاة



    4- APOSTROPGHE *
    It is a specified version of personification when poets address:
    1- absent or
    2-dead person,
    3- inanimate object, or
    4- abstract idia as if they were human beings who are able to hear, listen and obey. When Robert Herrick says to the daffodils:

    Fair daffodils, we weep* to see
    You haste away* so soon

    He is apostrophizing them by addressing them as if they listened to and understand his message of the sympathy with their gradual decay.


    المناجاة سهلة جدا : هى شكل من اشكال التشخيص لكن الفرق ان الشاعر بيكلم او بيناجى شخص غائب او ميت او فكرة معنوية او شئ غير بشرى على انة انسان حاضر امامة يفهم ويتكلم معه
    كما نرى فى المثال ان الشاعر يتكلم مع النرجس البرى ويظهر لهم تعاطفة وحزنة على زبولهم .. كان هذا النرجس يفهمة
    وقد نلاحظ هذة المناجاة كثيرا فى مسرحيات الكاتب العظيم وليم شكسبير





    Take another example:

    O, Death, where is thy* sting*
    O, Grave, where is thy victory,

    As we can see in these lines the Bible speaks to death as if it something alive after the victory of Jesus Christ over it when he rose again. Here death is an abstract idea.




    Another example:

    Thy salt is lodged forever in my blood

    Here the poet addresses the see as if it is a human being



    5-ONOMATOPOEIA*
    استخدام الصوت للتعبير عن الشئ


    Onomatopoeia is a musical tool in which the sounds of words reflects their meanings. Poets use onomatopoeic words not only as direct verbal imitation of natural sounds, but also as compressive device of implying the senses they are intended to represent. Robert Lowell in "Between the Porch and the Alter" says:


    when we try to kiss,
    Our eyes are slits and cringing*, and we hiss*...

    The word hiss is onomatopoeia. Hiss is the sound of snakes and the poet uses it in order to transmit his feelings of bitterness, betray after the return of his sweetheart to him.
    هنا فى هذةالابيات استخدم الشاعر صوت الشئ للتعبير عنة ..استخدم الشاعر هذة الاداة للتعبير عن المرارة التى يشعر بها نتيجة لخيانة حبيبتة ورجوعها الية . فوصف قبلاتة لها بانها قد تحولت من قبلات حبيبان الى قبلات ثعابين .



    There another form of the onomatopoeia:
    onomatopoeia may be suggested through a specific order of some sounds or repetition of some words. Consider the word "trod" in the following line:


    Generations* have trod*, have trod, have trod.

    In this line the onomatopoeia refers to . . . . Try to answer.


    الام يشير تكرار كلمة " تخطو او تطا" فى هذة الابيات.



    **Glossary:
    onomatopoeia; خد بالك من النطق وشوف الكتابة الصوتية فى الرابط
    http://dictionary.cambridge.org/defi...ey=55510&ph=on


    cringing; خد بالك بردة من النطق
    http://dictionary.cambridge.org/defi...8321&dict=CALD

    hiss; صوت الثعبان

    trod; داس و خطي

    Generations; اجيال
    avatar
    Mohamed Yehia


    المساهمات : 1
    تاريخ التسجيل : 06/01/2010

    شرح للمطلحات الشعرية وامثلة عليها Empty رد: شرح للمطلحات الشعرية وامثلة عليها

    مُساهمة  Mohamed Yehia الخميس يناير 07, 2010 2:28 pm

    thanks thanks lol! flower farao

      الوقت/التاريخ الآن هو الجمعة أبريل 26, 2024 3:58 pm